Hverdagsmotion for småtspisende

Hverdagsmotion for småtspisende

september 11, 2018 0 Af Maiken Søgaard

Synes du også det ”at leve sundt” virker uoverskueligt? 

Begrebet sundhed er blevet et veldiskuteret emne i nutidens samfund. Vi skal have en sundere befolkningsgruppe, en sundere hverdag og et sundere Danmark. Men hvad er definitionen på sundhed egentligt?

 

For nogle er begrebet blot en del af dagligdagen, mens det for andre ikke er noget der tidligere har vægtet højt i hverdagens trummerum. For nogle dækker begrebet sundhed over en fysisk styrkelse af kroppen, hvor det for andre er sammenspillet mellem det fysiske og psykiske velbefindende.

 

Begrebet ”sundhed” kan virke som en uoverskuelig opgave at kaste sig ud i, når man konstant bliver bombarderet med en strøm af informationer ,og varierende kostråd – derfor har vi lavet denne lille guide til, hvordan du via små steps i hverdagen kan forbedre dit fysiske –såvel som psykiske velbefindende.

 

Step 1: Vi starter med motionen

Når kroppen bevæger sig dannes der en gruppe meget små proteiner i visse nerveceller i hjernen. Disse kaldes for endorfiner og giver mennesket en følelse af succes, energi og lyst når de frigives under fysisk aktivitet. Disse endorfiner hjælper derfor med til at skabe rammerne for et godt psykisk velbefindende.

 

Er du ikke aktiv til dagligt, så kunne du eventuelt blot implementere 15-30 minutters gang om dagen ude i frisk luft. Sollyset får hormonet kaldet serotorin, også kendt som lykkehormonet i hjernen til at stige, hvilket giver overskud og gør os glade. Derudover kan sollyset (selv på en overskyet dag) fremme produktionen af D-vitamin, som er vigtigt for vedligeholdelsen af knogler, muskler og det generelle energiniveau.

 

En gåtur om dagen styrker derudover også musklerne, hvilket kan afhjælpe/mindske sygdomme såsom sarkopeni, hvor ældre blandt andet mister deres muskelmasse, og derved bliver skrøbeligere.

 

Er du allerede aktiv til dagligt, så kunne du også implementere de 15-30 minutters gang om dagen, som beskrevet ovenfor, da der stadig er en række sundhedsmæssige fordele at hente her. Er du mere til træning i et motionscenter, så kunne du eventuelt varierer mellem cykling, gang og lidt styrketræning for derved at udfordre din nuværende muskelmasse.

 

Step 2: Nu kommer vi til kosten

Flere hævder at nøglen til et godt helbred er en sund tarmflora, da tarmen har stor betydning for menneskets immunforsvar. Derfor er en fiberrig og fedtfattig kost på mange måder at foretrække for en gennemsnitsdansker, hvor dette blandt andet kan opnås via et øget indtag af grove grøntsager, kartofler, og diverse fuldkornsprodukter. Proteinindtaget bidraget til muskelmassevedligeholdelsen, og opbygningen heraf. Derfor er dette rigtigt vigtigt at inkludere i kostsammensætningen på den daglige basis enten i form af regulær mad eller diverse ernæringssupplementer.